Menu Sluit menu

Mijn dossier

Inschrijvingen az turnhout

Uw patiëntendossier altijd bij de hand

Een ziekenhuis is verplicht om voor iedere patiënt een dossier aan te leggen. Hierin bewaren we uw medische, verpleegkundige en paramedische gegevens. Zo kunnen we  u een optimale verzorging garanderen.

Het patiëntendossier is strikt vertrouwelijk en niet toegankelijk voor derden. De enige zorgverleners die aan de informatie in uw patiëntendossier kunnen, zijn zij die op het moment van uw verblijf, aan uw zorg te pas komen en dus een ‘therapeutische (of  zorg)relatie’ met u hebben. Deze zorgverleners zijn gebonden door het beroepsgeheim.

Via mynexuzhealth al je gezondheidsgegevens altijd en overal bij de hand

Via het portaal mynexuzhealth.be kunt u als patiënt van AZ Turnhout aan uw medische verslagen, afspraken, facturen, laboresultaten en medische beelden. U kan via dit portaal ook online afspraken maken bij enkele van onze artsen. 

Naar uw patiëntendossier op mynexuzhealth

Hoe geeft u toestemming om gegevens te delen?

Wat vindt u terug in mynexuzhealth?

Stapsgewijs wordt dit online platform uitgebouwd. Keer op keer vindt u hier meer informatie en toepassingen op terug. U zult echter merken dat in de applicatie zelf nog meer rubrieken te zien zijn. Wenst u over alle rubrieken meer info? Neem dan een kijkje op de pagina  van mynexuzhealth van UZ Leuven. Hieronder sommen we alvast de toepassingen op die we in AZ Turnhout al veelvuldig gebruiken.

Afspraken

Uw voorbije afspraken en eventueel geplande afspraken in een mynexuzhealth ziekenhuis. Is het overzicht leeg? Dan zijn er voorlopig geen afspraken gepland voor u.

U kunt reageren op een afspraak, een e-mailherinnering instellen en de bevestigingsbrief met extra uitleg bekijken of afdrukken.

Bij sommige medische diensten kunt u zelf online een afspraak maken. Op dit moment kan dat bij:

Facturen

Een overzicht van al uw facturen (vanaf 2019). Hierbij ziet u in een oogopslag welke facturen betaald zijn en welk saldo nog openstaat. 

Sinds begin 2021 kan u bovendien uw facturen onmiddellijk online betalen via bancontact. U wordt doorverbonden met uw bank applicatie voor betalingen tot 500 euro (zelfde werkwijze zoals betalingen bij een webwinkel). Uw getuigschriften voor het ziekenfonds krijgt u voorlopig nog wel via de post toegestuurd. Deze moet u zelf bezorgen aan uw ziekenfonds.

Wenst u uw facturen enkel nog digitaal te ontvangen? Dat kan en stimuleren we ook! Want ook wij denken graag aan het milieu. Stuur een mail naar patientenportaal@azturnhout.be met vermelding van uw naam, voornaam, geboortedatum en rijksregisternummer. Van zodra uw factuur in mynexuzhealth is opgeladen, krijgt u een mail dat uw factuur daar te vinden en te betalen is. 

Opgepast : u kunt maar online betalen tot de vervaldatum van uw factuur. 

Handleiding facturen betalen via de website

Handleiding facturen betalen via de app

Verslagen

Een overzicht van gevalideerde eindverslagen van onderzoeken, radiologische scans, raadplegingen, ziekenhuisopnames, functiemetingen of laboresultaten.

U krijgt verslagen te zien 7 dagen nadat ze gevalideerd zijn door de behandelende arts. Dat wil zeggen dat het soms wel tot enkele weken na de datum van je onderzoek kan duren alvorens een verslag in mynexuzhealth zichtbaar is. Dat komt omdat er vaak wel enkele dagen verlopen tussen het moment van het onderzoek en het moment dat de arts zijn verslagen heeft goedgekeurd. 

Voorbeeld: u komt op 1 februari op consultatie. De arts valideert op 14 februari. U ziet het verslag in MNH pas op 21 februari.

Technische onderzoeken / resultaat COVID-test

In deze rubriek vindt u alle laboresultaten en radiologische beelden die ooit in een mynexuzhealth ziekenhuis zijn genomen. Ook pathologierapporten en ECG-uitslagen vindt u hier terug.

Ook de testresultaten van een Covid-19 test zijn onmiddellijk beschikbaar via mynexuzhealth. Op deze manier hoeft u uw huisarts niet meer te contacteren en weet u snel of u al dan niet uit isolatie mag. Meer info in het nieuwsbericht op deze website. 

Koppels die een kindje verwachten kunnen via mynexuzhealth alle echobeelden van hun toekomstige baby raadplegen. Meer info in het nieuwsbericht op deze website.

Documentatie

Met mynexuzhealth proberen we de informatie zo veel mogelijk te bundelen en ook online aan te bieden. Zo kunt u na uw bezoek aan het ziekenhuis thuis alles rustig nalezen. De medische informatie bestaat uit brochures, filmpjes, foto’s, links naar websites ... Het kan zijn dat er voor uw aandoening geen info beschikbaar is.

Wanneer u opgenomen wordt in ons ziekenhuis, zult u via mynexuzhealth bijvoorbeeld automatisch onze onthaalbrochure toegestuurd krijgen. 

Vragenlijsten

Voor bepaalde zorgtrajecten vragen we u een vragenlijst in te vullen en terug te sturen. Uw invullingen zijn een hulpmiddel voor uw zorgverleners om u zo goed mogelijk te behandelen. Na een opname kunnen we u via mynexuzhealth een korte vragenlijst opsturen om naar uw tevredenheid te polsen. 

Hier vindt u ook de Covid-19 pre-operatieve vragenlijst. Deze vragenlijst moet u invullen 1 dag voor de test in de screeningsstraat (noodzakelijk voor een opname of ingreep).

Externe bronnen

Soms is het mogelijk om via mynexuzhealth verslagen of resultaten van ziekenhuizen of organisaties te raadplegen die niet met mynexuzhealth werken (bijvoorbeeld van een extern labo). U moet hiervoor via het eHealth-platform (mijn gezondheid) van de overheid uw toestemming geven om uw gezondheidsgegevens elektronisch en beveiligd te delen.

Uw medische gegevens zijn alleen zichtbaar als u uw toestemming geeft via:

  • de toepassing 'Mijn gezondheid' van de overheid
  • uw huisarts, uw zorgverlener, uw ziekenfonds, uw apotheek of de opnamedienst van het ziekenhuis

Indien u de toestemming verleende voor de elektronische uitwisseling van uw gezondheidsgegevens, vindt u onder de rubriek 'externe bronnen' een overzicht van de documenten die voor u beschikbaar zijn. Welke informatie u hier kunt zien en wanneer ze beschikbaar is, hangt af van de bron.

Volg uw vaccinatie COVID-19 op in de rubriek 'externe bronnen' : Download de toelichting waar je deze gegevens kunt terugvinden

Werken met mynexuzhealth 

Heeft u uw medisch dossier graag altijd bij de hand? Installeer dan de app. 
U vindt de applicatie op de Google Play Store en de App Store.

Helemaal onderaan deze pagina vindt u instructiefilmpjes die u helpen bij de installatie. 

Kunt u niet registreren via de pc, CSAM of Itsme of u bent nog in het bezit van een codekaart? Neem dan contact op met ons team digitale ondersteuning op het nummer 014 39 44 19 of via mail patientenportaal@azturnhout.be. 

Vul uw persoonlijke gegevens aan

Vergeet ook niet uw persoonlijke gegevens zoals gsm-nummer en e-mailadres aan te vullen in mynexuzhealth. Zo krijgt u bijvoorbeeld van ons automatisch een sms of mail als herinnering aan een afspraak voor een raadpleging. Indien u dit wenst kunnen artsen u ook documenten of vragenlijsten toesturen.

Het dossier van uw kind(eren) koppelen aan uw account

Koppel het dossier van uw kind(eren) (-15 jaar) aan uw account
  1. Meld u aan via de app of via de website www.mynexuzhealth.be
  2. Ga in het menu naar Toegangen.
  3. Klik hier op Kinderen. 
  4. Klik op Ouder/kind koppeling. 
  5. Er opent een formulier. Vul het formulier in.
  6. Uw aanvraag wordt in behandeling genomen. U krijgt een melding zodra het dossier van uw kind gekoppeld is met uw eigen dossier.

Zodra uw dossier gekoppeld is met het dossier van uw kind, kunt u inloggen in uw eigen mynexuzhealth-dossier en via het menu onder uw eigen naam schakelen tussen de gekoppelde dossiers. U logt dus nooit rechtstreeks in in het dossier van uw kind, maar vertrekt steeds vanuit uw eigen dossier waar u de gekoppelde dossiers terugvindt.

Wanneer u bevalt in AZ Turnhout, koppelen wij het dossier van uw kindje automatisch aan het dossier van de moeder. 

Kinderen vanaf 15 jaar moeten een eigen account aanmaken

Iemand de toegang weigeren tot mijn patiëntendossier

Privacy is erg belangrijk in een ziekenhuis. Er mogen maar heel weinig mensen in uw patiëntendossier kijken.

Wie heeft er toegang tot mijn patiëntendossier?
  • Zorgverleners die betrokken zijn bij uw zorg. Bijvoorbeeld uw arts of verpleegkundige.
  • Zij mogen enkel in uw dossier kijken als dit nodig is om hun werk goed te kunnen doen. Bijvoorbeeld: wanneer u in het ziekenhuis bent opgenomen of op raadpleging komt.
Kan ik doorgeven dat iemand niet meer in mijn patiëntendossier mag kijken?

Ja, het is mogelijk om een zorgverlener of ziekenhuismedewerker geen toegang meer te geven tot uw gegevens. Dit noemen we een ‘uitsluiting’. U kan dit op 2 manieren doorgeven:

  • Via het systeem eHealth
    • Via dit systeem kan u enkel zorgverleners met een RIZIV-nummer uitsluiten (artsen en paramedici).
    • U kan de uitsluiting zelf activeren en stopzetten via de website www.mijngezondheid.be.
    • De uitsluiting werkt in alle ziekenhuizen in België, dus ook in AZ Turnhout.
  • Via het systeem mynexuzhealth
    • Via dit systeem kan u elke medewerker van het ziekenhuis de toegang weigeren tot uw dossier (artsen, verpleegkundigen, administratieve medewerkers, …).
    • U kan de uitsluiting aanvragen bij de ombudsdienst van AZ Turnhout, via dit aanvraagformulier.
    • U kan de uitsluiting later zelf stopzetten via de app van mynexuzhealth.
    • De uitsluiting werkt in AZ Turnhout en wordt doorgegeven aan alle andere ziekenhuizen die bij nexuzhealth aangesloten zijn, maar niet aan andere systemen (zoals eHealth).
Wat zijn de gevolgen van een uitsluiting?

Een uitsluiting kan invloed hebben op de zorg die het ziekenhuis u kan bieden. Enkele voorbeelden:

  • Als een uitgesloten zorgverlener van wacht is en hij/zij als enige beschikbaar is, kan de deze zorgverlener u minder goed helpen. Vaak is informatie uit uw patiëntendossier nodig om een correct beeld te krijgen van uw gezondheid en om u veilige zorg te bieden.
  • Wanneer u een zorgverlener geen toegang meer geeft tot uw dossier, maar u nog wel contact heeft met deze persoon in het ziekenhuis, dan, zal de zorgverlener mogelijk de behandelrelatie moeten stoppen. Het kan namelijk gevaarlijke gevolgen hebben voor de patiënt als de zorg wordt verdergezet zonder toegang tot mogelijk cruciale informatie uit het patiëntendossier.
Kan een uitgesloten zorgverlener toch nog in mijn patiëntendossier kijken?

In principe niet. Als een uitgesloten zorgverlener toch in uw dossier kijkt, dan krijgt u hiervan een melding.

Uitzondering: Als een uitgesloten zorgverlener als enige van wacht is en u dringende zorg nodig heeft, dan kan de zorgverlener gedurende 24 uur toegang tot uw dossier krijgen. De zorgverlener moet motiveren waarom een tijdelijke toegang tot uw dossier nodig is en u zal hiervan een melding krijgen.

Hoe lang blijft een uitsluiting duren?

De uitsluiting gaat in zodra de aanvraag is verwerkt.  Zodra de uitsluiting actief is, kan u dit zien in de app mynexuzhealth, onder de rubriek ‘toegangen’.

De uitsluiting blijft duren tot u zelf besluit om dit stop te zetten.

Kan ik een uitsluiting stopzetten?

Ja. Dit kan op 2 manieren:

  • Wanneer u de uitsluiting doorgaf via eHealth , kan u deze enkel via eHealth stopzetten. U doet dit zelf via de website www.mijngezondheid.be.
  • Wanneer u de uitsluiting doorgaf via mynexuzhealth, kan u deze zelf stopzetten.
    • Open de app van mynexuzhealth.
    • Ga naar de rubriek ‘toegangen’.
    • Klik daar op de knop ‘Geef opnieuw toegang’ .
    • Als u de app van mynexuzhealth niet gebruikt, kan u opnieuw de Ombudsdienst van AZ Turnhout contacteren via 014 44 41 25 of ombudsdienst@azturnhout.be. Zij zullen de uitsluiting voor u stopzetten.

Meer informatie kan u vinden op de website van mynexuzhealth.

Meer info en vragen

Het elektronisch patiëntendossier zal de komende jaren stap voor stap meer info bevatten waar u zelf aan kunt. Meer hierover leest u op deze website of in onze flyer en brochure. 

Met alle vragen over uw online patiëntendossier, het gebruik van de website of de installatie van de app kan u terecht bij ons team digitale dienstverlening. 

0 resultaten

Geen resultaten voor "", probeer opnieuw te zoeken.