Menu Sluit menu

Onthaal en inschrijven

inschrijvingen

Of u nu komt voor een consultatie, een onderzoek of een (dag)opname, u moet zich eerst aanmelden aan de inschrijvingsloketten van het ziekenhuis. We raden aan om minstens een kwartier vroeger te komen dan het tijdstip van uw afspraak. Zo is er voldoende tijd voor het regelen van uw inschrijving, het verwerken van uw administratieve gegevens, kamerkeuze, enzovoort. 

Onthaalbrochure AZ Turnhout: een praktische gids voor uw verblijf in AZ Turnhout

Inschrijven via kiosken of balie

Inschrijven voor een raadpleging bij één van onze artsen gaat het snelst via de selfservice kiosken. De onthaalmedewerkers helpen u graag een handje. 

Bij een opname meldt u zich aan bij de inschrijvingsbalie van de campus waar u behandeld zal worden. Onze onthaalmedewerkers schrijven u in, u bevestigt uw kamerkeuze in de opnameverklaring en u krijgt een aantal documenten mee. Bij uw inschrijving kunt u aangeven of u anoniem wenst te verblijven in het ziekenhuis. Dit betekent dat we uw kamernummer niet meedelen aan mensen die er naar vragen. Na de inschrijving wijzen onze medewerkers u de weg naar de verpleegafdeling. Op de afdeling overhandigt u de opnamedocumenten aan de verpleegkundige die u opvangt en informeert over het verder verblijf. 

Bij een spoedopname schrijven we in u op de dienst spoedgevallen

Opgelet

Afspraken annuleren of uitstellen

Kunt u een gemaakte afspraak voor een opname of consultatie niet nakomen? Breng ons dan zo snel mogelijk op de hoogte.

 

Telefoneer naar het secretariaat van uw arts om uw afspraak te herplannen of te annuleren. Zo kunnen we de vrij gekomen afspraak doorgeven aan een andere patiënt en houden we onze wachtlijst beperkt.

 

Wanneer u niet aanwezig bent op uw afspraak kunnen we u een factuur sturen van 33,30 euro (prijs geldig in 2023). 

Breng volgende documenten mee

  • Elektronische identiteitskaart (zie filmpje hieronder over E-ID)
  • In geval van een hospitalisatieverzekering: in te vullen formulieren, verzekeringskaart of bevestigingsbrief (garantieverklaring) van de verzekering (zo kunnen wij nakijken of we de factuur rechtstreeks vanuit het ziekenhuis kunnen versturen naar de hospitalisatieverzekering).
  • Buitenlandse patiënten met een ziekteverzekering: een origineel en geldig formulier E112, S2 of een Europese ziekteverzekeringskaart voor spoedopnames.
  • Wie niet beschikt over een geldig ziekteverzekeringsbewijs vragen we om een voorschot te betalen. Alle info hierover vindt u hier of vraag naar de brochure ‘niet-Belgisch verzekerde patiënten’.
  • Bij opname als gevolg van een arbeidsongeval: naam en adres van de werkgever, naam en adres van de verzekeringsmaatschappij en polisnummer van de verzekering.

Breng je e-ID elke keer mee als je naar het ziekenhuis komt !

Vanaf 1 april 2024 vraagt het RIZIV een eID-lezing bij elke (dag)opname en elke raadpleging in ziekenhuizen. Zo verlopen het onthaal en de inschrijving vlotter en de facturatie eenvoudiger. Je kan zo bovendien vermijden dat je een groot deel van de medische kosten moet voorschieten: het ziekenfonds betaalt deze dan rechtstreeks. 

Maak er dus een goede gewoonte van om steeds uw e-ID mee te brengen naar het ziekenhuis!

Wat is een geldige e-ID lezing?

Je laat je geldige elektronische identiteitskaart (eID), kidsID of ISI+-kaart inlezen via de kiosk of door een medewerker van de onthaaldiensten (inclusief de spoeddienst).

Beschik je niet over een geldige eID, kidsID of ISI+-kaart? Dan kunnen bepaalde andere geldige documenten ter vervanging dienen. Enkele voorbeelden zijn:

  • elektronische vreemdelingenkaart
  • attest van verlies of diefstal van Belgische eID of vreemdelingenkaart
  • elektronisch verblijfsdocument, geldig als bewijs van inschrijving in de bevolkingsregisters
  • sociale identiteitskaart
  • attest van sociaal verzekerde

Belangrijk is dat je bij elk contact met het ziekenhuis je e-ID laat inlezen, dus zowel bij een raadpleging, ambulant contact, daghospitalisatie als een ziekenhuisopname.

Ben je niet in staat om zelf je e-ID in te laten lezen? Dan kan een vertegenwoordiger (bv. een familielid) dat in jouw plaats doen.

Praktische info

Wie moet u zelf verwittigen?

Uw ziekenfonds

Wij brengen uw huisarts op de hoogte van uw opname (via de ontslagbrief). Door uw opname kunt u tijdelijk arbeidsongeschikt zijn. Verwittig dan zo snel mogelijk de adviserende geneesheer van uw ziekenfonds. Gebruik hiervoor het speciaal daarvoor bestemde ziekenfondsformulier ‘vertrouwelijk'.

Anders krijgt u mogelijks geen uitkering van uw ziekenfonds tijdens uw arbeidsongeschiktheid.

Uw verzekeringsmaatschappij

Patiënten met een particuliere hospitalisatieverzekering verwittigen best hun verzekeringsmaatschappij.

Nederlandse patiënten: uw zorgverzekeraar

Neem voor de opname altijd contact op met uw zorgverzekeraar. De verzekeraar moet toestemming verlenen voor behandeling in het buitenland. Zoniet loopt u het gevaar dat u de factuur zelf moet betalen. Uw zorgverzekeraar bezorgt u: 

  • Ofwel een geldige garantieverklaring waarin staat dat men de kosten vergoedt die rechtstreeks aan hem gefactureerd kunnen worden. Uw zorgverzekeraar bezorgt u daarnaast een factuur van de persoonlijke kosten zoals telefoon en eventueel kosten van de kamer.
  • Ofwel een origineel en geldig formulier E112 of S2. Dan gebeurt de facturatie via een Belgisch ziekenfonds zoals voor Belgisch verzekerden. Dit wil zeggen dat u zelf een factuur ontvangt voor uw persoonlijke bijdrage in de verpleegdagprijs, bepaalde doktershonoraria en persoonlijke kosten.

Uw kamerkeuze

Bij inschrijving vragen we naar uw kamerkeuze. Uw kamerkeuze noteren we in een opnameverklaring (zie formulieren hieronder) die u ondertekent en waarvan u één exemplaar mee krijgt.

Opgelet, aan de kamerkeuze is een kostenplaatje verbonden.

  • Als u kiest voor een éénpersoonskamer betaalt u bovenop het gewone honorarium van de artsen, een bijkomend ereloon. Deze zogenaamde ereloonsupplementen worden niet door het ziekenfonds terugbetaald.
  • Voor een twee- of meerpersoonskamer wordt geen kamersupplement en ook geen honorariumsupplement aangerekend. 
  • Het prijsverschil tussen de verschillende kamers ligt in een grotere privacy en kamercomfort. De kwaliteit van de zorg blijft hetzelfde.

We houden maximaal rekening met uw vraag naar een éénpersoonskamer, maar omwille van drukte in het ziekenhuis, kunnen we uw keuze niet altijd garanderen.

Meer info over de impact van de kamerkeuze op de kostprijs. 

Download hieronder het formulier en de toelichting bij een opname

Uw patiëntendossier

Een ziekenhuis is verplicht om voor iedere patiënt een dossier aan te leggen. Hierin bewaren we uw medische, verpleegkundige en paramedische gegevens. Zo kunnen we u een optimale verzorging garanderen. 

Het patiëntendossier is strikt vertrouwelijk en niet toegankelijk voor derden. De enige zorgverleners die uw patiëntendossier kunnen inkijken, zijn zij die op het moment van uw verblijf, betrokken zijn bij uw zorg. Zij hebben dus een ‘therapeutische (of  zorg)relatie’ met u. Al onze zorgverleners zijn gebonden door het beroepsgeheim.

Inzage en afschrift van uw patiëntendossier

AZ Turnhout schakelt stapsgewijs over van een papieren naar een elektronisch patiëntendossier. Hiervoor gebruiken we het programma NexuzHealth dat oorspronkelijk door UZ Leuven ontwikkeld werd. Verschillende ziekenhuizen in ons land werken met dit elektronische systeem. Zo verbetert de uitwisseling van informatie tussen de ziekenhuizen en andere zorgverleners.

www.mynexuz.be

Dit betekent dat verslagen, opvolgnota’s en onderzoeksresultaten, die in een ander ziekenhuis van de Nexuz-groep (bv. AZ Herentals) gemaakt werden, ook te bekijken zijn door uw zorgverleners in AZ Turnhout. Zo kunnen we zien welke stappen in uw behandelingsproces al gebeurd zijn en welke stappen nog niet. Op die manier kunnen we verder bouwen op resultaten die voorhanden zijn. Uiteraard betekent dit ook dat wanneer u voor uw zorg een doorverwijzing krijgt naar een ander ziekenhuis, men daar ook over uw medische informatie kan beschikken.

Inzage in uw elektronisch patiëntendossier 
Als patiënt van het AZ Turnhout kunt u een deel van uw patiëntendossier online raadplegen, teruggaand tot 1 mei 2018. Een digitale toegang tot uw dossier krijgt u via www.mynexuz.be, waar u een login kunt aanmaken. Wat kan u terugvinden in uw dossier?

  • Medische verslaggeving (ontslagbrieven, verslagen van consultaties,..)
  • Afspraken 
  • Radiologische beelden
  • Facturen
  • Technische onderzoeken
  • ...

Download de infoflyer over het gebruik van My Nexuz.

Download de brochure over het gebruik van My Nexuz.    

Heeft u verslaggeving nodig, daterend van voor 1 mei 2018, dan kunnen we dit voor u printen. Dien hiervoor een aanvraag in bij de ombudsdienst.

Inzage of afschrift via de ombudsdienst
U kunt rechtstreeks aan de behandelend arts (mondeling of schriftelijk) vragen om uw patiëntendossier in te zien of er een afschrift van te krijgen. Indien dit niet mogelijk is, bijvoorbeeld wanneer u niet meer in behandeling bent in het ziekenhuis, verloopt de vraag via de ombudsdienst.

In dat geval vragen we u een officiële aanvraag om inzage of afschrift te vragen. Dat doet u schriftelijk via:

  • het formulier 109.003 voor afschriften uit het patiëntendossier
  • of via een apart formulier voor aanvragen van medisch beeldmateriaal

Deze formulieren kan u hieronder downloaden. Mail ze ingevuld terug naar ombudsdienst@azturnhout.be. Vergeet geen kopie van uw identiteitskaart mee te sturen. U kan de formulieren ook opvragen bij de ombudsdienst.

Document voor aanvragen van inzage of afschrift patiëntendossier

Vanaf de ontvangst van uw verzoek, hebben we een termijn van 15 dagen om het dossier aan de patiënt voor te leggen.
Het ziekenhuis levert geen afschrift af indien we over elementen beschikken die erop wijzen dat de patiënt onder druk staat om de betrokken informatie aan derden mee te delen (bv. werkgever, verzekeringsmaatschappij).

Toegang tot het dossier van een overleden patiënt

Na overlijden van de patiënt kunnen de partner en verwanten* het patiëntendossier onrechtstreeks inzien, door tussenkomst van een beroepsbeoefenaar. (* tot en met de tweede graad = de ouders, kinderen, broers en zussen, kleinkinderen en grootouders)

Dit onder de volgende voorwaarden:

  • De patiënt zelf mag zich bij leven niet verzet hebben tegen een dergelijke inzage. 
  • Het verzoek om inzage moet gemotiveerd zijn en de redenen moeten voldoende ernstig zijn om een uitzondering toe te staan op het recht op privacy van de overledene. Mogelijke redenen zijn: het vermoeden van medische fout, het opsporen van familiale antecedenten, etc. 
  • Het inzagerecht is beperkt tot die gegevens die verband houden met de door de familieleden opgegeven redenen.

Uw patiëntendossier kan wel geraadpleegd worden voor kwaliteitsmetingen in het ziekenhuis. Mocht u hier bezwaar tegen hebben, dan kunt u dit kenbaar maken aan uw behandelend arts.

Contacteer de ombudsdienst indien u hierover nog vragen heeft of vul het formulier hieronder in.

Formulier 'Verzoek om inzage patiëntendossier van een overleden persoon'
 

Uw gegevens uit een ander ziekenhuis

Bent u ook patiënt in een ander ziekenhuis dat tot het netwerk van Nexuz Health behoort? Dan zult u via www.mynexuz.be ook die verslagen kunnen bekijken. Elk ziekenhuis kan een andere planning hanteren om verslagen online ter beschikking te stellen, dus het is mogelijk dat niet alles vanaf uw eerste aanmelding zichtbaar is. 

Geef uw toestemming om uw gezondheidsgegevens te delen

Als patiënt komt u in contact met vele zorgverleners, vaak binnen verschillende praktijken, ziekenhuizen en instellingen. U bent bijvoorbeeld in behandeling bij uw huisarts, maar misschien ook bij een arts in het ziekenhuis of bij een tandarts. Al deze zorgverleners houden gegevens bij over uw gezondheid. Om u als patiënt de beste zorg te geven, is het belangrijk dat uw zorgverleners toegang hebben tot die informatie. Deze uitwisseling is enkel mogelijk indien u uw toestemming hiervoor geeft. We noemen dat ook wel eens 'geïnformeerde toestemming tot gegevensdeling'

Enkele voorbeelden:

  • U belandt op de spoedafdeling tijdens een vakantie aan zee. Het ziekenhuis kan uw gezondheidsgegevens opvragen bij andere zorgverleners om na te gaan welke medicatie u neemt, of u bepaalde allergieën heeft….
  • Uw huisarts kan de gegevens van uw raadpleging in het ziekenhuis bekijken.

U kan deze toestemming geven:

  • Aan de balie in de inkomhal van het ziekenhuis (campus Sint-Jozef en campus Sint-Elisabeth)
  • Via je huisarts, ziekenfonds of apotheek
  • Via de website mijngezondheid.be in de rubriek toegangsbeheer < toestemming 

Als u toestemming geeft, zijn uw gegevens enkel beschikbaar voor de zorgverleners met wie u (op dat ogenblik) een zorgrelatie hebt. Verder respecteren we bij de uitwisseling van uw medische gegevens de regels van de medische deontologie, uw patiëntenrechten, de GDPR-wetgeving en de wet op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. 

Nadat u uw toestemming hebt gegeven, kunt u deze op elk ogenblik weer intrekken of beslissen om bepaalde informatie niet te delen. Het is mogelijk om een bepaalde zorgverlener geen toegang te geven tot uw patiëntendossier. Hoe u dit kan doen, leest u hier.

Meer info en vragen

Bekijk het filmpje van de overheid over het uitwisselen van gezondheidsgegevens.

Website van de Vlaamse overheid.

Folder Leidraad bij de geïnformeerde toestemming

Contacteer onze data protection officer (DPO) via dpo@azturnhout.be of via het nummer 014 44 41 07 (bereikbaar op werkdagen tussen 9 en 15u).

 

Zorg buiten het ziekenhuis

Uiteraard zijn er ook buiten het ziekenhuis nog medische documenten die over u gaan. De federale overheid heeft daarom een overkoepelend platform ontwikkeld. Via deze weg krijgt u inzicht in de verschillende diensten die over medische informatie over u beschikken (zoals uw huisarts, het laboratorium dat uw bloedstaal onderzoekt, uw apotheker etc). Naargelang meer diensten en instellingen aan dit platform gekoppeld zijn, zal het dossier dat u kunt raadplegen vollediger worden. Het netwerk van Nexuz (waartoe AZ Turnhout behoort) is ook verbonden met dit platform.

0 resultaten

Geen resultaten voor "", probeer opnieuw te zoeken.