Menu Sluit menu

Veilige zorg

Intensieve Zorgen

In AZ Turnhout doen we heel wat inspanningen om uw verblijf in het ziekenhuis zo veilig mogelijk te maken. Patiëntveiligheid komt in ons 'Gast-Huis' op de eerste plaats. Hierbij hebben we echter ook uw medewerking nodig. Als patiënt kunt u immers ook een belangrijke bijdrage leveren aan uw eigen veiligheid. We geven u hiervoor enkele tips en suggesties die u kunt gebruiken in uw communicatie met uw arts en zorgverlener.

Help ons bij uw veiligheid

Download de patiëntveiligheidskaart.

Download de infobrochure Samen voor veilige zorg

Geef alle informatie over uw gezondheidstoestand

Bereid u goed voor op het gesprek met uw arts en verpleegkundige. Zet uw vragen op papier. Vertel de arts en verpleegkundige hoe u zich voelt. Maak duidelijk wat u van de arts en verpleegkundige verwacht.

Geef aan als u iets niet begrijpt

Stel vragen als iets niet duidelijk is of als u ergens over twijfelt. Laat u goed informeren als u medicijnen voorgeschreven krijgt. Vraag: Waarom krijg ik dit? Hoe moet ik het gebruiken en hoe lang? Wat zijn mogelijke bijwerkingen?

Bespreek vooraf het verloop van uw operatie

Bereid u samen met de arts en verpleegkundige goed voor op de operatie. Vraag hoe u zich moet voorbereiden (bijvoorbeeld nuchter blijven, medicatie tijdelijk stoppen,…), hoe lang de operatie duurt en hoe u zich naar verwachting zult voelen na de operatie.

Schrijf op welke medicijnen u gebruikt

Maak een lijst van alle medicijnen die u gebruikt (met of zonder voorschrift) en neem deze lijst mee. We raden aan al uw medicatie in de originele verpakking en met bijsluiter mee te nemen als u opgenomen wordt. Zo kunnen de arts en verpleegkundige de juiste dosis en frequentie van medicatie noteren in het dossier. Laat weten voor welke medicijnen u allergisch bent of waarvan u weet dat ze bij u niet werken. Hiervoor kan u dit formulier gebruiken.

Stel vragen als de medicijnen er anders uitzien dan u verwacht

Stel vragen aan de zorgverleners als de kleur of vorm van uw medicijnen anders zijn dan u verwacht. (Bijvoorbeeld: als u pillen krijgt in plaats van zalf). Let op dat u alleen uw eigen medicijnen krijgt. Weet dat onze apothekers een waardig alternatief aanbieden als uw vertrouwde merk niet beschikbaar is.

Volg instructies en adviezen goed op

Houd u aan de afspraken die u met de arts en verpleegkundige maakt over uw behandeling. Vraag wat u wel of niet mag doen. Laat weten als u voor uw gevoel tegenstrijdige adviezen of informatie krijgt. Zorg dat u weet wanneer u voor controle terug moet komen en wanneer en bij wie u terecht kan met vragen of problemen.

Toestemming geven voor een behandeling (informed consent)

Vraag steeds uitleg aan uw arts of verpleegkundige als er iets niet duidelijk is of als u zich zorgen maakt over een bepaalde ingreep, onderzoek of behandeling.

Zorg dat u alle antwoorden begrijpt. U kunt enkel toestemmen voor een behandeling als u vooraf alle informatie heeft (onder andere over het doel van de behandeling, de aard, de risico’s, alternatieven, financiële gevolgen).

Zorg dat u weet wat een bepaalde procedure inhoudt en vraag naar de mogelijke risico’s. De arts zal uw toestemming vragen voor een behandeling en eventueel vragen het document ‘geïnformeerde toestemming’ (informed consent) te ondertekenen (al dan niet een los document). Hiermee geeft u de toestemming voor de door de arts voorgestelde behandeling, ingreep of onderzoek met kennis van de eventuele risico’s.

Als een patiënt een behandeling weigert, moet de arts deze keuze respecteren. De arts moet u dan wel wijzen op de mogelijke gevolgen en eventueel een alternatief voorstellen. Een patiënt kan altijd op een beslissing terugkomen.

Incidentmelding

AZ Turnhout wil voor zijn patiënten, artsen en medewerkers een open en veilige organisatiecultuur creëren. Daarom heeft het ziekenhuis een veiligheidsmanagementsysteem opgezet. Hierin kunnen artsen en medewerkers meldingen doen van mogelijk gevaarlijke situaties of (bijna-)incidenten op hun dienst.

Een incident is een onbedoelde gebeurtenis tijdens de zorg of behandeling die voor schade heeft gezorgd of mogelijk schade had kunnen veroorzaken.

Op elke afdeling is een medewerker opgeleid tot veiligheidsreferentiepersoon. Deze medewerker heeft de taak om meldingen samen met de direct betrokkenen verder op te volgen. Op basis van de analyse van de meldingen stellen we concrete verbeteracties op.

Ook patiënten kunnen een incident melden. Dat kan bij de ombudsdienst.

Open communicatie over een incident

AZ Turnhout hecht veel belang aan transparante, snelle en open communicatie met de patiënt of zijn naasten. Ook wanneer er een incident is gebeurd met schade voor de patiënt. Bij zeer ernstige incidenten (bijvoorbeeld waarbij een patiënt overlijdt) werken we volgens een opgesteld traject, dat noemen we de calamiteitenprocedure:

  • We bieden onze oprechte verontschuldigingen aan. 
  • De behandelende arts legt feitelijk uit wat er gebeurd is.
  • Indien de patiënt of naasten dit wensen, wordt de ombudsdienst betrokken.
  • Een team van betrokken medewerkers, artsen en verantwoordelijke directie analyseert het incident en bespreekt wat we eraan kunnen doen om dit in de toekomst te vermijden. 
  • Het resultaat van deze analyse bespreken we met de patiënt en/of naasten (eventueel onder begeleiding van de ombudsvrouw).
  • We ronden de procedure pas af op het moment dat de patiënt en/of naasten akkoord zijn.

Draag steeds uw identificatiebandje

  • U krijgt bij opname een bandje om uw pols. Hierop staan uw naam en geboortedatum.
  • Draag dit bandje tijdens uw hele verblijf in het ziekenhuis. Het maakt onder alle omstandigheden duidelijk wie u bent. Ook in situaties waarin u zelf niet kunt zeggen wie u bent (bijvoorbeeld bij een operatie). 
  • Medewerkers die een onderzoek uitvoeren, kunnen altijd hun eigen gegevens controleren met uw polsbandje.
  • Vraag aan de verpleegkundige een nieuw bandje als het los geknipt werd om bijvoorbeeld een infuus te plaatsen.
  • Op verschillende momenten tijdens uw verblijf vragen we u naar uw voornaam, achternaam en geboortedatum en zult u het bandje moeten tonen. Dit is niet omdat we u niet kennen, het is gewoon een extra controle.

Help infecties te voorkomen door een goede handhygiëne

Infobrochure  Het belang van een goede handhygiëne  

AZ Turnhout hecht veel belang aan een perfecte handhygiëne. Via onze handen vervoeren we miljoenen microben. Als de handen van medewerkers niet proper zijn tijdens de patiëntenzorg, kunnen we ziekteverwekkende microben overdragen op andere patiënten of thuis.

Strikte handhygiëne is dan ook een zeer doeltreffende manier om de verspreiding van zorginfecties tegen te gaan. Dat betekent dat onze medewerkers:

  • geen juwelen aan de handen of polsen hebben
  • geen horloges dragen
  • korte en verzorgde natuurlijke nagels hebben
  • kleding met korte mouwen dragen

Ook patiënten en bezoekers hebben baat bij een goede handhygiëne. U mag gerust, op een respectvolle manier, uw zorgverleners vragen of ze hun handen hebben ontsmet voor ze u behandelen of verzorgen.

Wanneer uw handen wassen?

  • Na het gebruik van het toilet
  • Voor het eten
  • Bij elke verzorging waarvoor zuivere handen nodig zijn: wondverzorging, aërosol, enzovoort

Hoe?

  • Bevochtig de handen met water
  • Neem zeep
  • Wrijf de handen in en let erop dat elk plekje op de handen en vingers aan bod komt
  • Spoel de handen goed af en dep ze droog

Maatregelen bij infectieziekten

Kwaliteitsvolle zorg start met een goede handhygiëne van zowel ziekenhuismedewerkers als bezoekers. Dit is immers de belangrijkste en meest eenvoudige maatregel om verspreiding van infecties tegen te gaan. Er worden regelmatig campagnes gevoerd om medewerkers, patiënten en hun bezoekers te sensibiliseren over het belang van correcte handhygiëne

Daarom is er in het AZ Turnhout een beleid uitgewerkt met isolatie- en voorzorgsmaatregelen zoals het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen door de ziekenhuismedewerkers en het isoleren van zeer vatbare patiënten.

Infectieziekten tegen gaan en opsporen is de taak van de dienst ziekenhuishygiëne  

Wij kiezen voor de griepprik. U ook?

Elk najaar laat ongeveer 70% van onze artsen en medewerkers zich vaccineren tegen de griep. Niet enkel voor onszelf, maar eerst en vooral om onze patiënten te beschermen.

Bij de meeste personen met een goede gezondheid is griep na een week overwonnen. Maar bij ongeveer 10% van de grieppatiënten treden complicaties op, vooral van de luchtwegen. Ongeveer 10% daarvan komt in het ziekenhuis terecht. Fatale afloop is niet uit te sluiten, zeker niet bij ouderen en risicogroepen.

Daarom zetten wij als zorgorganisatie alles op alles om onze mensen te sensibiliseren zich te laten vaccineren tegen de griep.

Alle info op de website van het Agentschap Zorg en Gezondheid www.laatjevaccineren.be

Valpreventie

Infobrochure Valpreventie : kent u de valkuil? 

Infobrochure Valpreventie : praktische tips voor thuis

Meer info: www.valpreventie.be

Filmpje  ‘Kent u de valkuil?’  

 

Elk jaar valt één op de drie 65-plussers. Veel mensen denken dat vallen onvermijdelijk hoort bij ouder worden en dat je het niet kan voorkomen. Dit is een misverstand! Vallen kan een signaal zijn van een onderliggend probleem dat aandacht verdient.

De gevolgen van een val kunnen aanzienlijk zijn. Ze variëren van lichamelijke letsels zoals breuken of verstuikingen tot gevolgen op gevoelsmatig en sociaal vlak (niet meer buiten durven komen, depressie,...). Niet alleen ouderen hebben kans om te vallen. Daarom hecht AZ Turnhout op alle diensten veel aandacht aan valpreventie.

Houd samen met ons rekening met deze aandachtspunten en vermijd zo dat u valt.

Valkuil biedt een houvast om vallen bij risicopatiënten te voorkomen.

V:    Veilige vloer 

A:    Alles binnen handbereik

L:    Laagstand van het bed 

K:    Kousen en slechte schoenen vermijden 

U:   Uitstekende hulpmiddelen gebruiken

I:     In remstand plaatsen van rollend materiaal (bv. rollator, infuusstaander)

L:    Licht voorzien

(naar een concept van het Jan Ypermanziekenhuis)

Brandveiligheid

AZ Turnhout besteedt veel aandacht aan veiligheid. Zowel de gebouwen als de technische uitrusting zijn aangepast aan de normen van de brandveiligheid. In het ziekenhuis geldt een ook een algemeen rookverbod.

Merk je een brand op? Meld dit onmiddellijk aan een medewerker, bel één van de noodnummers hieronder of druk een handmelder in.

+32 14 40 60 30 voor campus Sint-Elisabeth 

+ 32 14 44 41 10 voor campus Sint-Jozef

Geef diefstal geen kans

  • Breng bij opname in het ziekenhuis geen geld, juwelen, huissleutels of andere waardevolle voorwerpen mee. Of geef ze na het bezoek aan familie of vrienden mee.
  • Laat uw portefeuille, handtas of andere bezittingen niet onbewaakt achter bij het verlaten van de kamer.
  • Op elke patiëntenkamer zijn kluisjes voorzien. Deze kan u gebruiken voor het wegbergen van kleine waardevolle zaken. 
  • U kunt waardevolle zaken eventueel in bewaring geven bij de dienst onthaal en inschrijvingen op het gelijkvloers voor campus Sint Jozef. Op campus Sint-Elisabeth kan dit bij de inschrijvingsloketten.  
  • Meld een eventuele diefstal aan de verpleegkundigen.
  • Om het verlies van een kunstgebit tegen te gaan, kunt u een wit doosje vragen aan de verpleging. Voor hoorapparaten kunt u een groen doosje vragen.
  • Toch nog iets vergeten of verloren? Wend u tot de inschrijvingsloketten of contacteer de afdeling waar u was opgenomen.

Het ziekenhuis is niet verantwoordelijk voor eventueel verlies of diefstal.

0 resultaten

Geen resultaten voor "", probeer opnieuw te zoeken.