Menu Sluit menu

Behandelingen

De dienst NKO voert verschillende soorten behandeling uit. Sommige behandelingen kunnen onmiddellijk worden uitgevoerd tijdens de raadpleging. Voor andere ziektebeelden is soms bijkomend onderzoek nodig.

Medicamenteuze behandelingen

Sommige klachten verdwijnen of nemen af door het volgen van een medicatieschema. 

Chirurgische ingrepen

Van de meest voorkomende ingrepen vindt u onder de rubriek 'infobrochures' een brochure terug.

Maneuvers voor evenwichtsklachten/BPPV (Benigne Paroxysmale Positie Vertigo)

Per oefening kan u hieronder een video met instructies bekijken.

Oefeningen van Brandt-Daroff

  1. U begint zittend op de rand in het midden van het bed, benen afhangend. 
  2. Draai het hoofd 45° naar rechts en laat u 'vallen' vanuit zit naar lig op de linkerzijde. Belangrijk is dat u deze beweging snel, binnen 3 seconden uitvoert. Houdt deze houding met het gedraaide hoofd, neus richting plafond, 30 seconden aan.
  3. Na 30 seconden opnieuw rechtop komen zitten, draai tijdens deze beweging het hoofd terug naar het midden. Blijf 30 seconden rechtop zitten.
  4. Draai het hoofd 45° naar links en laat u 'vallen' vanuit zit naar lig op de rechterzijde. Belangrijk is dat u deze beweging snel, binnen 3 seconden uitvoert. Houdt deze houding met het gedraaide hoofd, neus richting plafond, 30 seconden aan.
  5. Na 30 seconden opnieuw rechtop komen zitten, draai tijdens deze beweging het hoofd terug naar het midden. Blijf 30 seconden rechtop zitten.

Deze volledige cyclus (links – midden – rechts) herhaalt u nog 4 maal.

Epley maneuver linker posterieur kanaal

Voer deze oefening ‘s morgens vlak na het ontwaken uit.

  1. Ga op uw bed zitten en leg een dik kussen vlak achter uw zitvlak.
  2. Draai uw hoofd 45° naar links.
  3. Hou uw hoofd in deze positie en ga liggen op uw bed. Schouders op het kussen en uw hoofd steunend op het bed zodat het 30° afhangt.
  4. Na 2 minuten hoofd 90° naar de rechterzijde draaien (til uwhoofd niet op).
  5. Na 2 minuten hoofd 90° doordraaien tot zijlig op uw rechterzijde, met de neus 45° naar de grond gericht en de kin naar de borst.
  6. Na 2 minuten met uw hoofd naar beneden gericht rechtkomen vanuit zijlig. Draai hierbij niet terug op uw rug.
  7. Blijf zitten tot uw duizeligheid over is.

Epley maneuver rechter posterieur kanaal

Voer deze oefening ‘s morgens vlak na het ontwaken uit.

  1. Ga op uw bed zitten en leg een dik kussen vlak achter uw zitvlak.
  2. Draai uw hoofd 45° naar rechts.
  3. Hou uw hoofd in deze positie en ga liggen op uw bed. Schouders op het kussen en uw hoofd steunend op het bed zodat het 30° afhangt.
  4. Na 2 minuten hoofd 90° naar de linkerkant draaien (til uw hoofd niet op).
  5. Na 2 minuten hoofd 90° doordraaien tot zijlig op uw linkerzijde, met de neus 45° naar de grond gericht en de kin naar de borst.
  6. Na 2 minuten met uw hoofd naar beneden gericht rechtkomen vanuit zijlig. Draai hierbij niet terug op uw rug.
  7. Blijf zitten tot uw duizeligheid over is.

Gufoni maneuver horizontaal kanaal

Voer deze oefening ‘s morgens vlak na het ontwaken uit.

  1. Neem plaats in het midden aan de rand van het bed.
  2. Ga op uw rechter/linker zij liggen met uw oor op het bed (niet op een kussen), wacht 30 seconden.
  3. Draai uw hoofd 90° naar beneden zodat de neus recht naar de grond wijst, wacht 30 seconden.
  4. Kom rechtzitten en draai uw hoofd tijdens deze beweging naar voor. Wacht nog 30 seconden.

Herhaal de oefening nog 2 maal in dezelfde richting.

  • Week 1: naar rechts/links
  • Vanaf week 2: afwisselend. Dit wil zeggen naar rechts op de even dagen en naar links op de oneven dagen.

Lempert linker canalolithiasis

Voer deze oefening ‘s morgens vlak na het ontwaken uit.

  1. Ga op uw rug op het bed liggen met uw hoofd op een kussen, wacht 2 minuten.
  2. Draai 90° naar rechts zodat u op uw rechterzijde komt te liggen, wacht 2 minuten.
  3. Draai opnieuw 90° naar links zodat u op uw buik komt te liggen (neus richting de grond), wacht 2 minuten.
  4. Draai opnieuw 90° naar rechts zodat u op uw linkerzijde komt te liggen, wacht 2 minuten.
  5. Trek uw knieën op en leg uw voeten over de bedrand. Kom vanuit zijlig rechtzitten. Draai hierbij niet terug op uw rug.
  6. Blijf zitten tot uw duizeligheid over is.

Lempert rechter canalolithiasis

Voer deze oefening ‘s morgens vlak na het ontwaken uit.

  1. Ga op uw rug op het bed liggen met uw hoofd op een kussen, wacht 2 minuten.
  2. Draai 90° naar links zodat u op uw linkerkant komt te liggen, wacht 2 minuten.
  3. Draai opnieuw 90° naar links zodat u op uw buik komt te liggen (neus richting de grond), wacht 2 minuten.
  4. Draai opnieuw 90° naar links zodat u op uw rechterkant komt te liggen, wacht 2 minuten.
  5. Trek uw knieën op en leg uw voeten over de bedrand. Kom vanuit zijlig rechtzitten. Draai hierbij niet terug op uw rug.
  6. Blijf zitten tot uw duizeligheid over is.

Waespe linker cupulolithiasis

Voer deze oefening ‘s morgens vlak na het ontwaken uit.

  1. Ga op uw rug op het bed liggen met uw hoofd op een kussen, wacht 2 minuten.
  2. Draai 90° naar rechts zodat u op uw rechterzijde komt te liggen, wacht 2 minuten.
  3. Draai opnieuw 90° naar links zodat u op uw buik komt te liggen (neus richting de grond), wacht 2 minuten.
  4. Draai opnieuw 90° naar rechts zodat u op uw linkerzijde komt te liggen, wacht 2 minuten.
  5. Draai opnieuw 90° naar rechts zodat u terug op uw rug ligt, wacht 2 minuten.
  6. Draai opnieuw 90° naar rechts zodat u op uw rechterzijde ligt, wacht 2 minuten.
  7. Trek uw knieën op en leg uw voeten over de bedrand. Kom vanuit zijlig rechtzitten. Draai hierbij niet terug op uw rug.
  8. Blijf zitten tot uw duizeligheid over is.

Waespe rechter cupulolithiasis

Voer deze oefening ‘s morgens vlak na het ontwaken uit.

  1. Ga op uw rug op het bed liggen met uw hoofd op een kussen, wacht 2 minuten.
  2. Draai 90° naar links zodat u op uw linkerzijde komt te liggen, wacht 2 minuten.
  3. Draai opnieuw 90° naar links zodat u op uw buik komt te liggen (neus richting de grond), wacht 2 minuten.
  4. Draai opnieuw 90° naar links zodat u op uw rechterzijde komt te liggen, wacht 2 minuten.
  5. Draai opnieuw 90° naar links zodat u terug op uw rug ligt, wacht 2 minuten.
  6. Draai opnieuw 90° naar links zodat u op uw linkerzijde ligt, wacht 2 minuten.
  7. Trek uw knieën op en leg uw voeten over de bedrand. Kom vanuit zijlig rechtzitten. Draai hierbij niet terug op uw rug.
  8. Blijf zitten tot uw duizeligheid over is.

Head hanging maneuver

Voer deze oefening ‘s morgens vlak na het ontwaken uit.

  1. Ga op uw bed zitten en zorg ervoor dat uw hoofd zo meteen over de bedrand kan hangen.
  2. Ga plat op uw rug liggen met uw hoofd zo ver mogelijk afhangend (> 30°) over de bedrand. Wacht 30 seconden.
  3. Breng uw de kin zo snel mogelijk naar de borst (kom hierbij nog niet rechtzitten). Wacht 30 seconden.
  4. Kom zo snel mogelijk volledig rechtzitten, nog steeds met uw kin op de borst. Wacht 30 seconden. 
  5. Breng uw hoofd terug recht. Blijf zitten tot uw duizeligheid over is.

Reversed epley linker anterieur kanaal

Voer deze oefening ‘s morgens vlak na het ontwaken uit.

  1. Neem plaats op uw knieën op het bed en draai uw hoofd 45° naar rechts.
  2. Ga op uw buik liggen en kantel uw hoofd 30° naar beneden. Wacht vervolgens 30 seconden.
  3. Draai uw hoofd 90° naar links (tot uw hoofd 45° naar uw linker schouder gericht is), nog steeds 30° afhangend. Wacht nogmaals 30 seconden.
  4. Draai door tot op uw rechterzijde terwijl uw hoofd nog steeds 45° naar uw linker schouder gericht is. Hierdoor kijkt u nu richting het plafond. Wacht nogmaals 30 seconden.
  5. Trek uw knieën op en leg uw voeten over de bedrand. Kom vanuit zijlig rechtzitten. Draai hierbij niet terug op uw rug.
  6. Blijf zitten tot uw duizeligheid over is.

Reversed epley rechter anterieur kanaal

Voer deze oefening ‘s morgens vlak na het ontwaken uit.

  1. Neem plaats op uw knieën op het bed en draai uw hoofd 45° naar links.
  2. Ga op uw buik liggen en kantel uw hoofd 30° naar beneden. Wacht vervolgens 30 seconden.
  3. Draai uw hoofd 90° naar rechts (tot uw hoofd 45° naar uw rechter schouder gericht is), nog steeds 30° afhangend. Wacht nogmaals 30 seconden.
  4. Draai door tot op uw linkerzijde terwijl uw hoofd nog steeds 45° naar uw rechter schouder gericht is. Hierdoor kijkt u nu richting het plafond. Wacht nogmaals 30 seconden.
  5. Trek uw knieën op en leg uw voeten over de bedrand. Kom vanuit zijlig rechtzitten. Draai hierbij niet terug op uw rug.
  6. Blijf zitten tot uw duizeligheid over is.

0 resultaten

Geen resultaten voor "", probeer opnieuw te zoeken.