Menu Sluit menu

Patiëntenrechten

consultatie

In België is er een wet over de rechten van de patiënt. De wet garandeert dat u als patiënt meerdere rechten hebt. Vaak heeft de zorgverlener uw hulp nodig om die rechten te kunnen toepassen; daarom heeft u ook enkele verantwoordelijkheden als patiënt.

De wet patiëntenrechten zorgt voor een duidelijke relatie tussen zorgverlener en patiënt, zodat beiden weten wat jullie van elkaar mogen verwachten. Dat legt dan weer de basis voor een goede dialoog en een vlotte samenwerking, waardoor we u kwaliteitsvolle en beter toegankelijke gezondheidszorg kunnen bieden.

Bekijk de video hieronder voor een korte kennismaking met de rechten en verantwoordelijkheden van de patiënt.

Patiëntenrechten

Recht op kwaliteitsvolle zorg

Elke patiënt ontvangt de best mogelijke dienstverstrekking volgens zijn behoeften, in functie van de medische kennis en van de beschikbare technologie.

We bieden zorg met respect voor de menselijke waardigheid en voor de autonomie van elke patiënt. Het maakt hierbij niet uit wie u ben. We maken geen onderscheid op basis van sociale klasse, seksuele geaardheid of filosofische overtuiging.

De zorg met het oog op het voorkomen, behandelen en verzachten van lichamelijke en psychische pijn maakt integraal deel uit van de behandeling van de patiënt.

De levensdoelen, waarden en voorkeuren van patiënten moeten centraal staan in hun zorg. De wet schuift een voorafgaande zorgplanning naar voor als een denkproces tussen zorgverlener en patiënt. Zo kan u als patiënt tijdig aangeven welke zorg u in de toekomst wenst te ontvangen. Die voorafgaande zorgplanning moet ruimte geven om na te denken over levensdoelen en waarden en voorkeuren van patiënten. Zo wil de wet zorgverleners en patiënten stimuleren om hierover na te denken en in gesprek te gaan. Zorgverleners zullen vragen naar uw voorkeuren en wensen. 

Meer info: video FOD Volksgezondheid - ontvangen van een kwaliteitsvolle dienstverstrekking

Recht op vrije keuze van een beroepsbeoefenaar

U mag kiezen wie uw arts is en en u kan die keuze steeds herzien. Het staat u ook vrij om een tweede opinie te vragen. Om geïnformeerd te kiezen van welke zorgverlener u zorg wil krijgen, zullen zorgverleners informatie over hun competenties beschikbaar maken. U kan dus als patiënt vragen aan een zorgverlener wat zijn beroepsbekwaamheid en ervaringen zijn. 

De wet of omstandigheden eigen aan de gezondheidszorgen kunnen die vrije keuze in sommige gevallen beperken (bijvoorbeeld bij gedwongen opname van een persoon met een geestesziekte of bij aanwezigheid van één specialist in een ziekenhuis).

Anderzijds kan elke beroepsbeoefenaar een patiënt omwille van persoonlijke of professionele redenen weigeren een dienst te verstrekken, behalve bij spoedgevallen. Als de beroepsbeoefenaar de behandeling onderbreekt, dan moet hij de continuïteit  van de zorg waarborgen.

Meer info: video FOD Volksgezondheid - Vrij kiezen van de beroepsbeoefenaar

Recht op informatie over de persoonlijke gezondheidstoestand

U hoort heldere info te krijgen over uw gezondheidstoestand.

De beroepsbeoefenaar verstrekt u alle informatie die nodig is om inzicht te krijgen in uw gezondheidstoestand (het betreft de diagnose, ook al is deze negatief) en de vermoedelijke evolutie ervan. De beroepsbeoefenaar geeft ook het gedrag aan dat in de toekomst wenselijk is.

De wet vraagt zorgverleners om voor bijkomende schriftelijke informatie te zorgen als ze dat nodig vinden. Bijvoorbeeld omdat de informatie complex is. Uiteraard kan u ook steeds zelf om schriftelijke informatie vragen.

Meer info op de site van Patientrights of in de video van FOD Volksgezondheid - Geïnformeerd worden over zijn gezondheidstoestand

Recht op toestemming in iedere tussenkomst van de beroepsbeoefenaar

Dit betekent dat u zelf keuzes kan maken over uw gezondheid, op basis van belangrijke informatie.

Voor een behandeling te starten, moet de beroepsbeoefenaar van de patiënt daartoe zijn vrije en geïnformeerde toestemming ontvangen. Dit betekent dat de beroepsbeoefenaar de patiënt voldoende informatie moet geven over de kenmerken van de tussenkomst, met name: 

  • doel van de tussenkomst, de graad van urgentie, de duur, de nevenwerkingen en risico's, de nazorg, enzovoort 
  • de kostprijs (honoraria, remgelden, supplementen, enz.) 
  • de mogelijke alternatieven

Wanneer het onmogelijk is om de toestemming van de patiënt of die van zijn vertegenwoordiger te achterhalen (bijvoorbeeld een spoedgeval), stelt de beroepsbeoefenaar alle noodzakelijke behandelingen in en vermeldt hij dit in het patiëntendossier.

Meer info op de site van Patientrights of in de video van FOD Volksgezondheid - Vrij toestemmen in een tussenkomst, na voorafgaande informatie.

Recht op vernemen of de beroepsbeoefenaar verzekerd is en gemachtigd is om zijn beroep uit te oefenen

Recht op een zorgvuldig bijgehouden patiëntendossier: met mogelijkheid tot inzage en afschrift

U heeft het recht om uw patiëntendossier (digitaal) in te kijken en een afschrift te vragen van uw gegevens.

De beroepsbeoefenaar houdt voor elke patiënt zorgvuldig een dossier bij, dat hij op een beveiligd platform bewaart. Dit dossier bevat de identiteitsgegevens van de patiënt en medische informatie (bijvoorbeeld: onderzoeksresultaten, diagnosestellingen). De patiënt kan de beroepsbeoefenaar vragen om aan het dossier bepaalde documenten toe te voegen (bijvoorbeeld: een document ter aanstelling van een vertrouwenspersoon of van een vertegenwoordiger). Patiënten hebben ook recht op toelichting bij hun patiëntendossier. In  dossiers worden vaak moeilijke woorden gebruikt. U heeft het recht op uitleg daarbij van uw zorgverlener.

Als de patiënt van beroepsbeoefenaar verandert, kan de patiënt vragen om zijn patiëntendossier over te dragen om de continuïteit van de zorgen te waarborgen. Zorgverleners hebben ook de verantwoordelijkheid om de gegevens van hun patiënten via beveiligde platformen beschikbaar te maken. Zo wil men de samenwerking tussen verschillende zorgverleners bevorderen. Het is belangrijk dat alle zorgverleners aan de gegevens van een patiënt kunnen als zij die nodig hebben en als de patiënt akkoord is. Het zal nog even duren voor dit in de praktijk wordt gebracht, want dit stukje van de wet hangt vast aan het eHealth plan. Dit wordt nog uitgerold.

Meer info omtrent de inzage in uw patiëntendossier. 

Recht op privacy

Alleen relevante personen zijn aanwezig bij uw zorg en uw gegevens blijven bij uw zorgverlener.

  • Behoudens de toestemming van de patiënt mogen alleen de personen wiens aanwezigheid beroepshalve verantwoord is, bij een behandeling of onderzoek aanwezig zijn.
  • Geen enkele informatie over de gezondheidstoestand van de patiënt kan worden meegedeeld aan derden, tenzij dit uitdrukkelijk bij wet is voorzien.

Download hier het reglement over bescherming van de persoonlijke levenssfeer (privacyreglement of zie onderaan deze pagina)

Meer info: video FOD Volksgezondheid - verzekerd zijn van de bescherming van zijn intimiteit en van zijn persoonlijke levenssfeer

Recht op pijnbestrijding

Als u pijn heeft, zullen we er alles aan doen om die te verzachten. In AZ Turnhout hebben wij een uitgebreid pijnbeleid.

Recht op een vertrouwenspersoon of aanduiden van een vertegenwoordiger

U heeft het recht om u bij elke behandeling, onderzoek, gesprek, ... bij te laten bijstaan door een vertrouwenspersoon. Als u uw patiëntenrechten zelf niet meer kan uitoefenen, kan u een vertegenwoordiger aanduiden.

  • De vertrouwenspersoon: Een familielid, een vriend of elke andere persoon die de patiënt zelf kiest. Deze persoon helpt de patiënt met:
    • Het verkrijgen van informatie over zijn gezondheidstoestand.
    • Bij de inzage van zijn patiëntendossier of bij het bekomen van een afschrift ervan.
    • Een vertrouwenspersoon kan ook helpen om een klacht neer te leggen. 
       
  • De vertegenwoordiger: als de patiënt niet in staat is zijn patiëntenrechten zelf uit te oefenen, is de vertegenwoordiger de persoon die de rechten van de patiënt uitoefent in naam van deze laatste. Dit onderscheidt de vertegenwoordiger van de vertrouwenspersoon die  de patiënt enkel bijstaat.  Door doelgerichte zorg en zorgplanning kan de vertegenwoordiger zich op de wil van de patiënt baseren bij beslissingen. Op verzoek van de patiënt kan een vertegenwoordiger vanaf nu ook bepaalde naasten betrekken bij uw zorgproces.

Dit filmpje van de FOD Volksgezondheid geeft kort meer uitleg.

Vertrouwenspersoon of vertegenwoordiger aanduiden

Om een vertrouwenspersoon en/of een vertegenwoordiger aan te duiden, heeft de Federale Commissie "Rechten van de patiënt" formulieren opgesteld. De patiënt kan dit formulier gebruiken of voor een andere formulering kiezen.

Het verzoek van de patiënt en de identiteit van de vertrouwenspersoon en vertegenwoordiger worden aan het patiëntendossier toegevoegd. 

Recht op klachtenbemiddeling door de bevoegde ombudsfunctie

Heeft u klachten? Dan kan u dit best meteen op een respectvolle manier aankaarten bij de betrokken zorgverlener. Geraken jullie er niet uit? Dan kan u bij de ombudsdienst terecht. 

Wanneer u meent dat één van uw rechten als patiënt geschonden is, dan kan u een klacht neerleggen bij een lokale of federale ombudsdienst. U kan zich daarbij laten bijstaan door een zelf gekozen vertrouwenspersoon. Elk ziekenhuis beschikt over een lokale ombudsdienst waar patiënten terecht kunnen.

Ook nabestaanden kunnen een klacht indienen als de patiëntenrechten van een overleden persoon niet gerespecteerd werden.

Ombudsdienst AZ Turnhout

Meer info over patiëntenrechten in België?

En heeft u ook verantwoordelijkheden?

Wij ontvangen u graag als gast in ons huis, maar een gast heeft ook bepaalde verantwoordelijkheden. We verwachten een respectvolle omgang met de medepatiënten, onze medewerkers en artsen. Ook woorden kunnen kwetsen. 

Volgens de wet draagt een patiënt ook een verantwoordelijkheid om zo goed mogelijk samen te werken met de zorgverlener. Het is belangrijk voor de diagnose en de behandeling dat patiënten de nodige informatie doorgeven en de raadgevingen van de zorgverlener opvolgen. 

Filmen en fotograferen in AZ Turnhout

Belangrijk om te weten als u foto’s, filmpjes of wil maken in ons ziekenhuis:

  • Als een patiënt of bezoeker een medische handeling wil fotograferen of filmen, moet hij of zij de toestemming vragen aan de zorgverlener die in beeld komt. In principe moet de toestemming schriftelijk gebeuren, tenzij de praktijk dit onmogelijk maakt. U krijgt enkel toestemming voor privégebruik van de beelden. U mag ze niet op sociale media zetten. 
  • Foto’s en films van artsen of medewerkers: als u een arts of medewerker wil fotograferen, moet u altijd toestemming vragen aan die arts of medewerker. Mondelinge toestemming van de arts of medewerker volstaat.
  • Foto’s en films van zichzelf: patiënten mogen foto’s van zichzelf in het ziekenhuis nemen. Zij zijn hiervoor zelf verantwoordelijk. Als een medewerker of arts op de foto staat, moet u toestemming vragen aan de betrokken medewerker of arts.

Een gesprek met uw arts opnemen

Tijdens een raadpleging krijgt u vaak veel info. We begrijpen dat het handig kan zijn om het gesprek op te nemen, zodat u het later terug kunt beluisteren. Wanneer u een gesprek met een zorgverlener wil opnemen, vragen wij u om dit vooraf met de zorgverlener te bespreken. 

Een patiënt mag dus een (geluids)opname maken van een consultatie met de arts als de patiënt dit vooraf met de arts bespreekt en hiervoor toestemming vraagt. Als u dit doet zonder toestemming te vragen, schendt u het vertrouwen van de arts en kan dit zelfs leiden tot het einde van de therapeutische relatie. 

Als u zelf niet deelneemt aan een gesprek, is opname strikt verboden.

Privacyreglement AZ Turnhout

Welke patiëntengegevens verzamelt en verwerkt AZ Turnhout?

  • Identificatiegegevens, waaronder het rijksregisternummer 
  • Financiële en administratieve gegevens met betrekking tot opname en facturatie, waaronder het lidmaatschap van het ziekenfonds 
  • Medische, paramedische en verpleegkundige gegevens, opgesplitst in volgende modules:
    • medische module
    • verpleegkundige module
    • paramedische module 
  • Sociale gegevens (bijvoorbeeld over de thuissituatie van een patiënt, enkel wanneer deze info ook belangrijk is voor de zorg) 
  • Andere gegevens noodzakelijk voor het uitvoeren van de doeleinden bepaald of opgelegd door de wet (gerechtelijke gegevens)

Waarvoor gebruiken we deze gegevens? 

  • Patiëntenzorg 
  • Patiëntenadministratie (facturatie) 
  • Patiëntenregistratie 
  • Geneesmiddelenbeheer 
  • Klachtenbehandeling door de ombudsvrouw 
  • Zorgkwaliteit 
  • Wetenschappelijke registratie  
  • Orgaandonatie

Wie heeft toegang tot mijn gegevens?

Onze medewerkers en artsen hebben enkel toegang tot die persoonsgegevens welke zij absoluut nodig hebben voor de uitvoering van hun taken. Via een elektronisch bestand kan het ziekenhuis een lijst trekken van wie zich toegang heeft verschaft tot programma's die persoonsgegevens bevatten en de erin opgenomen informatie.

Al onze medewerker die voor hun werk toegang nodig hebben tot persoonsgegevens van patiënten, hebben zich ertoe verbonden om bij het verwerken en het raadplegen van de patiëntenbestanden de bepalingen van het privacyreglement en van de GDPR te eerbiedigen. Zij houden zich ook aan hun beroepsgeheim of discretieplicht.

Met wie deelt het ziekenhuis mijn gegevens?

  • Verzekeringsinstellingen voor zover wettelijk verplicht of met toestemming van de patiënt. 
  • Rijksinstituut voor Ziekte en Invaliditeitsverzekering voor zover wettelijk verplicht of met toestemming van de patiënt. 
  • Betrokken patiënten of hun vertegenwoordigers binnen de grenzen van de Wet patiëntenrechten. 
  • Gemachtigde overheidsinstanties . 
  • Externe behandelende zorgverstrekkers van de patiënt. Andere instanties, voor zover wettelijk verplicht of met toestemming van de patiënt. 
  • Externe verwerkers, waarop ons ziekenhuis een beroep doet voor de verwerking van persoonsgegevens.

Download het volledig privacyreglement van AZ Turnhout.

Meer info en vragen

Data Protection Officer (DPO)

Steenweg op Merksplas 44

2300 Turnhout

dpo@azturnhout.be

0 resultaten

Geen resultaten voor "", probeer opnieuw te zoeken.