Menu Sluit menu

Veelgestelde vragen

binnenbeeld inkomhal

Waarom werd gekozen voor campus Sint-Jozef om de nieuwe site te bouwen?

In 2013, 4 jaar na de fusie, heeft de raad van bestuur beslist dat het nieuwe ziekenhuis op campus Sint-Jozef zal worden gebouwd. Aan deze beslissing is een uitgebreide studie vooraf gegaan. Uit de resultaten van deze studie bleek dat de uitbouw van het centrumziekenhuis zowel op Sint-Jozef als Sint-Elisabeth zou kunnen worden gerealiseerd. Omwille van de beschikbare ruimte en de mogelijkheid tot uitbreiding, heeft de raad van bestuur uiteindelijk gekozen voor campus Sint-Jozef. Vooral ook het gegeven dat bij die keuze de bestaande campussen in gebruik kunnen worden gehouden tijdens de bouwwerken heeft een belangrijke rol gespeeld in de beslissing.  

Wat zal er in de toekomst met de gebouwen van campus Sint-Elisabeth gebeuren?

Na de realisatie van het nieuwe ziekenhuisgebouw zullen de huidige gebouwen op campus Sint-Jozef bijna allemaal verdwijnen. De gronden van campus Sint-Elisabeth zijn eigendom van Zorggroep Orion en zij zullen dan ook toekomstgericht een masterplan uitwerken voor de site en de gebouwen.

De gebouwen op campus Sint-Elisabeth zullen dan 70 jaar oud zijn, die op campus Sint-Jozef 50 jaar oud. 

In afwachting blijft AZ Turnhout zowel op campus Sint-Jozef als op campus Sint-Elisabeth investeren en renoveren waar noodzakelijk, om kwaliteitsvolle zorg te blijven aanbieden en als centrumziekenhuis in de Kempen te blijven fungeren. Uiteraard wordt elke investeringsvraag kritisch bekeken en beoordeeld. We zullen telkens duurzame en kostenbewuste keuzes maken, zonder in te boeten op kwaliteit van zorg.

Zijn de reeds gedane investeringen en huidige verbouwingen op de bestaande campussen geen overbodige investeringen geweest?

Zeker niet. Blijven investeren is voor een ziekenhuis een absolute noodzaak om een efficiënte werking en kwalitatieve zorg te kunnen blijven garanderen. 

De zorgsector evolueert zo snel, dat continu aanpassen, zowel op vlak van processen, infrastructuur als technologieën, onvermijdelijk is. 

Het zal overigens nog ongeveer 7 jaar duren vooraleer de activiteiten geconcentreerd worden op campus Sint-Jozef. Het gebouw van Sint-Elisabeth zal tegen dan 74 jaar oud zijn, het gebouw van Sint-Jozef, in gebruik genomen in 1981,  50 jaar.   Dat is behoorlijk oud voor een ziekenhuisgebouw dat na 40 jaar qua basisconstructie en qua duurzaamheid helemaal verouderd en versleten is.  

Uiteraard wordt elke investeringsvraag kritisch bekeken en beoordeeld. We zullen telkens duurzame en kostenbewuste keuzes maken, zonder in te boeten op kwaliteit van zorg. 

Op welke manier zal het nieuwe ziekenhuis aan alle duurzaamheidsnormen voldoen?

Een hoogbouw als kernziekenhuis betekent dat we zeer compact bouwen. Dus: minder loopafstanden voor onze medewerkers, heldere processen, duidelijke scheiding tussen publieke zones en zones ‘achter de schermen’. Die compactheid heeft ook een gunstige impact op ons energieverbruik.  Op de hele site zetten we in op de integratie van de bestaande groene omgeving.

We zullen ook investeren in opwekking van duurzame, groene energie. De gebouwen zullen aan hoge eisen voldoen op vlak van ventilatie en isolatie. 

Bij de inrichting van onze nieuwe gebouwen zullen we inzetten op recuperatie of hergebruik waar mogelijk. Ook kiezen we bewust voor een renovatie van het huidige consultatiegebouw op campus Sint-Jozef tot administratief gebouw. Dit gebouw is het meest recente deel op deze campus en leent zich qua structuur perfect voor een herinrichting. 
 

 

Hoe past de bouw van dit ziekenhuis in de toekomst van het Ziekenhuisnetwerk Kempen ?

De nieuwbouw van AZ Turnhout past binnen het eerder goedgekeurd regionaal zorgstrategisch plan van ZNK (Ziekenhuisnetwerk Kempen). In dit plan verduidelijken de Kempense ziekenhuizen hoe ze samen het zorgaanbod de komende jaren verder willen afstemmen op de toekomstige zorgbehoefte in de hele regio. Eén van de pijlers van dit plan is de ambitie om van 5 sites  (Herentals, Geel, Mol en 2 campussen Turnhout) naar 3 campussen (Turnhout, Mol/Geel en Herentals)  te evolueren in de volgende 20 tot 25 jaar. De goedkeuring van dit regionaal zorgstrategisch plan was een essentiële voorwaarde om de nodige financiële middelen te bekomen voor de toekomstige bouw van nieuwe ziekenhuizen in onze regio, waaronder dus de nieuwbouw van AZ Turnhout. 

Wanneer zouden de bouwwerken effectief beginnen?

Als ons technisch-financieel plan en daarmee dus ook de subsidieaanvraag goedgekeurd wordt dit najaar (2023) dan hopen we in 2026 de eerste steen te kunnen leggen. De voorbije jaren werd al heel wat studiewerk verricht, maar we rekenen toch op 2024 en 2025 om de plannen tot in detail uit te werken en alle nodige vergunningen in ons bezit te hebben. In 2024 richten we onder meer interne werkgroepen op met al onze diensten om hun waardevolle kennis en ervaring te kunnen vertalen in de plannen. De bouwwerken zelf hopen we te starten in 2026 om zo in 2031 operationeel te zijn.

Worden er voldoende parkeerplaatsen voor auto's en fietsen voorzien?

Fietsverkeer verloopt gescheiden van gemotoriseerd verkeer en komt uit op een fietsenstalling van 260 plaatsen bovengronds voor bezoekers en 180 plaatsen ondergronds voor medewerkers. 

Autoverkeer en openbaar vervoer lopen via een groene lus die uitgeeft op de hoofdtoegang met bushalte en taxistelplaatsen. We voorzien een parkeergebouw van 800 plaatsen voor personeel en bezoekers. Daarnaast een groene parking van 431 plaatsen bestaande uit verschillende delen voor bezoekers, spoed, elektrische wagens, enzovoort. 

Spoedverkeer loopt via een aparte weg, net zoals logistiek aan de oostzijde van de site.
 

Hoe zal de verkeersafwikkeling rondom de campus en Steenweg op Merksplas verlopen?

Bij de recente nieuwbouw van andere ziekenhuizen (AZ Delta Roeselare, AZ St Maarten Mechelen) werd de mobiliteit steeds mee bekeken bij de bouw.  De wegen zijn aangepast en zo gemaakt dat medisch vervoer snel ter plaatse kan zijn en er is extra aandacht besteed aan de bereikbaarheid voor fietsers en het openbaar vervoer.

Bij het uitwerken van het technisch financieel plan voor het Gasthuis in het Groen in 2016 is reeds een grondige voorbereidende studie uitgevoerd over de mobiliteit, de zogenaamde pre-MOBER of Mobiliteits Effecten Rapport. Hierover is uitgebreid overleg geweest met het Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Turnhout.

Nu onze plannen concreter worden, zullen we met Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Turnhout op korte termijn deze studie opnieuw actualiseren, bespreken en verder maatregelen uitwerken. 

Momenteel zeggen de experten van het Agentschap Wegen en Verkeer dat capaciteit van de Nassaulaan zelf (de ring) volstaat. Als er zich nu files voordoen heeft dit te makken maken met op- en afrijden aan  het kruispunt van de Nassaulaan en Antwerpsesteenweg (aan Van Roey) en het kruispunt met de Steenweg op Merksplas (vroegere Koekoek). Hier zullen gepaste oplossingen voorzien moeten worden tegen 2031.

Wat is de impact op het omgeving in de regio?

Zoals voor elk groot bouwwerk, wordt er een uitgebreid MER of Milieu Effecten Rapport opgesteld. Daarin worden alle effecten op de omgeving grondig onderzocht. (energie, waterhuishouding, geluid, fauna en flora, …)
 

Wat is het kostenplaatje van dit bouwproject?

De bouwkost zelf – dwz het administratief gebouw, ziekenhuis, logistiek gebouw, parkeergebouw, inrichting site) wordt geraamd op 420 miljoen. De totale projectkost  wordt geraamd op 551 miljoen euro. Vanuit VIPA kunnen we rekenen op een jaarlijkse investeringssteun van 10,9 miljoen euro (vanaf 2031).

0 resultaten

Geen resultaten voor "", probeer opnieuw te zoeken.